Peranan Unit Komunikasi dan Khidmat Komuniti (CSR):
1. Komunikasi:
• Mengurus pengurusan / perhubungan pemegang taruh.
• Mengurus perhubungan korporat dalam lawatan
• Penjenamaan UPNM di Media Elektronik, Media Cetak dan Media Sosial
• Mengurus Portal Khidmat Komuniti UPNM.
• Mengurus UPNMTV
• Hari Bersama Media.
• Mengurus penerbitan video-video promosi UPNM.
2. Khidmat Komuniti (CSR):
• Bertindak dalam khidmat komuniti menerusi penglibatan seluruh warga kampus dengan bantuan dihulurkan universiti disasarkan kepada Komuniti Terfokus (Focused Community) dan Kejiranan (Neighborhood).
• Komuniti yang terkait secara langsung dan tidak langsung dengan UPNM seperti Kementerian, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), agensi-agensi keselamatan, industri pertahanan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), veteran serta alumni.