Page 242 - Laporan Tahunan UPNM 2022
P. 242

Pembangunan Sumber Maklumat


                 Pada tahun 2022, melalui Transformasi dalam Pembangunan Kampus Pintar dan Pendigitalan,
                 universiti telah berjaya meningkat pembangunan pendigitalan, antaranya adalah:
                 Peningkatan Prasarana ICT




































                 Peningkatan perkhidmatan End-to-End (E2E)

                 Perkhidmatan E2E merupakan perkhidmatan yang dilaksanakan secara dalam talian sepenuhnya
                 dari mula hingga akhir, proses yang boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana tanpa
                 berurusan secara bersemuka. Perkhidmatan E2E dapat meningkatkan kecekapan perkhidmatan
                 dan pengurusan universiti secarakeseluruhannya. Antara proses perkhidmatan E2E yang telah
                 dibangunkan secara dalam talian pada tahun 2022 adalah merangkumi sistem-sistem aplikasi
                 seperti berikut:




                                   Peningkatan Sistem Maklumat Bersepadu UPNM



                             4  Pembangunan Baharu Sistem Kewangan Pelajar UPNM.
                             4  Gerbang Pembayaran (Central Payment UPNM)
                             4  Pembangunan Baharu Sistem Integrated Student Affairs Data
                                  (IStAD)
                             4  Pembangunan Baharu Sistem Pendaftaran APEL

                             4  Pembangunan Baharu Sistem e-HR
                             4  Peningkatan Sistem e-Tawaran
                             4  Peningkatan Sistem e-Keselamatan







                                                                                    LAPORAN TAHUNAN 2022  241
                                                                             Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247