110
Laporan Tahunan 2013
UPNM
Projek Agenda Kritikal
Pendidikan liberal:
“a philosophy of education that empowers
individuals with broad knowledge and transferable skills, and
a stronger sense of values, ethics, and civic engangement…
characterized by challenging encounters with important issues,
and more a way of studying than a specific course or field of
study” (AACU)
Amalan pendidikan liberal :
1. Program tahun pertama yang mempunyai seminar (secara
in-house) ATAU perjumpaan/mesyuarat kecil secara berkala
dengan pelajar dan ahli fakulti; (first year programme with
built-in seminars or regular small group meetings of students
and faculty)
2. Program yang mempunyai penglibatan pelajar yang aktif
dalam penyelidikan secara empirikal; (programme that involve
students actively in empirical research)
3. Projek capstone Tahun Akhir; (final year capstone project)
4. Program latihan amali; (internship programme)
5. Tugasan secara kolaboratif;(collaborative assignment)
6. Pembelajaran secara kepelbagaian dan global; (diversity/
global learning)
7. Pembelajaran berasaskan perkhidmatan dan komuniti;
(service/community based learning)
8. Pendekatan penilaian secara inter-disiplin; dan
(interdisciplinary approach to assessment)
9. Kursus yang memerlukan jenis proses penulisan yang intensif
(writing-intensive course) Peratusan = (jumlah program
akademik bagi pelajar prasiswazah (undergraduates) yang
melaksanakan sekurang-kurangnya 4 *amalan pendidikan
liberal /jumlah program akademik bagi pelajar prasiswazah
(undergraduates) di IPTA) x 100
Mempertingkatkan kualiti
program akademik
Peratusan program yang
melaksanakan sekurang-
kurangnya 4 amalan
pendidikan liberal
70
75
Pembelajaran dan Pengajaran
(L&T)
Definisi Operasi
(OD)
Objektif Strategi
Petunjuk Prestasi Utama
(KPI)
Pencapaian 2013
(Jan-Dis)
Sasaran Tahun
2013
Projek Agenda Kritikal
(CAP)
pembelajaran dan pengajaran