Laporan Tahunan UPNM 2013 - page 107

106
Laporan Tahunan 2013
UPNM
1. Pelajar Ijazah Sarjana Muda yang mengambil KKB, dikehendaki
menyertai aktiviti UCE iaitu aktiviti pendampingan masyarakat
di sepanjang tempoh pengajian mereka di IPTA. Bilangan
aktiviti dan kaedah pelaksanaan UCE yang perlu disertai
pelajar bergantung kepada kesesuaian IPTA masing-masing.
2. Semasa pelajar melaksanakan aktiviti UCE, kesemua lapan (8)
teras KKB akan dinilai. Walau bagaimanapun, bagi tahun 2013,
penekanan diberi kepada empat (4) teras utama iaitu Teras
Khidmat Komuniti, Teras Kepimpinan, Teras Kesukarelawan
dan Teras Keusahawanan.
3. Pendekatan UCE di dalam KKB dilaksanakan setelah
mengambil kira dapatan kajian oleh Dr. Jamaludin Badushah
dan rakan-rakan yang menunjukkan bahawa aktiviti bercorak
kemasyarakatan memberi kesan yang tinggi dalam penerapan
Kemahiran Insaniah pelajar IPTA.
4. Pendekatan UCE adalah selaras dengan University Community
Transformation Centre (UCTC) di mana IPTA perlu memainkan
peranan dalam pembangunan masyarakat setempat bagi
mengubah tahap sosio- ekonomi masyarakat selari dengan
‘Pelan Transformasi Sosial’. Dalam hal ini, pelajar berperanan
sebagai Change Agent yang menghubungkan IPTA dengan
komuniti.
5. Setiap IPTA perlu menetapkan 25% daripada keseluruhan
pelajar yang mengambil KKB terlibat dengan aktiviti UCE.
Formula pengiraan: Pelajar IPTA yang terlibat UCE / Pelajar
IPTA yang mengikuti KKB x 100 = 25% 6. KPI ini akan
berterusan sehingga September 2015.
Peratus (%) pelajar Ijazah
Sarjana Muda yang mengambil
kursus Kokurikulum Berkredit
(KKB) terlibat dengan aktiviti
University Community
Engagement (UCE).
*Aktiviti UCE ini adalah
bagi memenuhi keperluan
Sosial Interaction
pelajar
dengan masyarakat dan bagi
meningkatkan kemahiran
berkomunikasi.
73
25
Pembangunan Holistik Pelajar
(HSD)
Definisi Operasi
(OD)
Objektif Strategi
Petunjuk Prestasi Utama
(KPI)
Pencapaian 2013
(Jan-Dis)
Sasaran Tahun
2013
Projek Agenda Kritikal
(CAP)
pembangunan holistik pelajar
Projek Agenda Kritikal
1...,97,98,99,100,101,102,103,104,105,106 108,109,110,111,112,113,114,115,116,117,...146
Powered by FlippingBook