Page 172 - Laporan Tahunan UPNM 2023
P. 172
Sumber Manusia
Secara umumnya Pejabat Pendaftar merupakan tunggak serta nadi utama bagi hal ehwal dalam
pengurusan pentadbiran Universiti, termasuk melaksanakan tanggungjawab bagi menyediakan
kemudahan kepada semua staf UPNM. Hal ini selaras dengan pelan strategik Pejabat Pendaftar
iaitu menyediakan kemudahan dan perkhidmatan yang menepati kepuasan pelanggan.
a) Kemudahan Perubatan Staf UPNM
Universiti telah menggunapakai Pekeliling Perkhidmatan Sumber Manusia (MyPPSM) iaitu
Kemudahan Perubatan Versi 1.0 (2022) yang menerangkan kemudahan kepada pegawai
dan pesara Perkhidmatan Awam. Kemudahan perubatan bagi Perkhidmatan Awam adalah
seperti mana yang diperuntukkan di bawah Perintah Am Bab F (Perubatan) Tahun 1974,
pekeliling, surat pekeliling dan surat edaran.
Kemudahan perubatan yang diterima oleh staf UPNM turut melibatkan kes-kes khas yang
diluluskan melalui Jawatankuasa Perubatan Staf UPNM berdasarkan kepada syarat dan
peraturan yang telah dikeluarkan oleh Pekeliling Kerajaan semasa dan Skim Perkhidmatan
Staf UPNM.
Bagi kes-kes khas yang dirujuk pada Jawatankuasa Perubatan Staf UPNM adalah kes-kes
yang tetakluk pada Pekeliling Kerajaan semasa dan Skim Perkhidmatan Kesihatan Staf
UPNM seperti contoh permohonan perbelanjaan bagi rawatan kecemasan di hospital /
klinik swasta yang perlu dikaji dan dipertimbangkan. Bagi kes-kes tersebut yang mana
tatacara permohonan juga seperti mana yang telah dinyatakan pada Skim Perkhidmatan
Kesihatan Staf / Pekeliling Kerajaan.
Sehingga Februari 2024, UPNM telah melantik 65 buah Klinik Panel yang terletak di sekitar
Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka. Kadar rawatan klinik panel
UPNM masih kekal iaitu sebanyak RM60.00 untuk sekali rawatan. Kemudahan tersebut
diberikan kepada semua staf UPNM yang layak beserta tanggungan bagi mendapatkan
kemudahan rawatan pesakit luar.
Kemudahan ini merupakan satu opsyen kepada staf dan tanggungan untuk mendapatkan
rawatan di klinik panel selain mendapatkan rawatan di klinik / Hospital Kerajaan. Bagi kes-
kes kecemasan atau kritikal, staf dan tanggungan adalah digalakkan supaya merujuk terus
kepada Hospital Kerajaan. Walau bagaimanapun, ia masih tertakluk dalam peraturan Skim
Kemudahan Perubatan Staf / Pesara dan Pekeliling Kerajaan semasa. Sehubungan itu, Staf
UPNM yang berkelayakan mendapatkan kemudahan perubatan Klinik Panel dibekalkan
kad perubatan sebagai identifikasi semasa mendapatkan rawatan perubatan di Klinik Panel.
Dalam hal yang sama, UPNM sentiasa melaksanakan penambahbaikan secara berterusan
agar perkhidmatan yang berkualiti dapat diberikan kepada staf. Oleh demikian, pengurusan
perkhidmatan staf dinaik taraf melalui inisiatif pewujudan sistem UPNM Mobile App bagi
memudahkan staf mengakses serta mengemaskini data maklumat peribadi. UPNM Mobile
App ini secara khususnya dapat memudahcara urusan staf bagi mengemaskini maklumat
peribadi, maklumat tanggungan dan pasangan serta mendaftarkan maklumat Klinik Panel
yang dipilih oleh staf (3 Klinik Panel). Semua maklumat tanggungan / pasangan staf
dan Klinik Panel yang dipaparkan pada UPNM Mobile App setiap staf perlulah disahkan
maklumat terlebih dahulu oleh pihak Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pejabat
Pendaftar UPNM.
UPNM Mobile App adalah sistem rangkaian maklumat staf UPNM berbentuk applikasi di
dalam telefon mudah alih pintar. Sistem ini boleh dicapai oleh semua staf UPNM dengan
memuat turun menggunakan sistem telefon pintar Android ataupun iOS. Melalui aplikasi
172 Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
Laporan Tahunan 2023